Звернення може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне). Письмове звернення повинно бути підписано заявником із зазначенням дати. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається. Електронне звернення має відповідати всім вимогам письмового звернення, у тому числі містити підпис заявника (заявників) крім електронного цифрового підпису. Отже, електронне звернення може бути виготовлене за допомогою оргтехніки у вигляді сканованої копії чи фотографії (у тому числі із відображенням підпису заявника) та надіслано з використанням мережі Інтернет.
Звернення, оформлене без дотримання цих вимог, повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями не пізніше як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 Закону України “Про звернення громадян”.
Звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов’язковому прийняттю та розгляду (ст.7). Забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні погляди, партійну належність, стать, вік, віросповідання, національність громадянина, незнання мови звернення.
Такий вид звернення як скарга на рішення певного органу або посадової особи має бути подана до органу або посадової особи вищого рівня протягом року з моменту прийняття рішення, яке оскаржується, але в жодному разі не пізніше одного місяця з часу ознайомлення громадянина, який звертається зі скаргою, з таким рішенням.
Пам’ятайте! Не підлягають розгляду та вирішенню такі звернення:
- письмове звернення без зазначення місця проживання або не підписане автором, тобто анонімне звернення;
- звернення, з якого неможливо визначити суть порушеного питання;
- повторні звернення від однієї і тієї ж особи до одного і того ж органу (посадової особи) з одного і того ж питання, яке вже було вирішено даним органом (посадовою особою) по суті;
- звернення-скарга, яка подана із пропущенням зазначених вище строків;
- звернення, подане особами, які визнані недієздатними у судовому порядку.
Термін розгляду звернення
Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів.
На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну (ст.20).
Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
Права громадянина щодо розгляду заяви або скарги
Згідно зі статтею 18 Закону України “Про звернення громадян” громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, має право:
- особисто викласти свої аргументи тій особі, яка перевіряла заяву або скаргу;
- брати участь у перевірці заяви або скарги;
- ознайомлюватись із матеріалами такої перевірки;
- подавати додаткові матеріали або вимагати запиту таких матеріалів органом, який розглядає заяву або скаргу;
- бути присутнім при розгляді заяви або скарги;
- користуватись послугами адвоката або іншого представника, якщо його повноваження оформлені відповідно до чинного законодавства;
- одержати письмову відповідь про результати розгляду поданої заяви або скарги;
- висловлювати усно або письмово прохання щодо дотримання таємниці розгляду заяви або скарги і вимагати виконання такого прохання;
- вимагати відшкодування збитків, які були заподіяні внаслідок порушення встановленого порядку розгляду звернень.
Відповідальність громадян при поданні звернень
Пам’ятайте! Подання громадянином звернення, яке містить наклеп і образи, дискредитацію органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їхніх посадових осіб, заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі та інших дій, тягне за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством (ст.26).
Як правильно оформити звернення
Звернення складається у довільній формі, однак в ньому потрібно вказати:
- Кому адресується звернення (наприклад: Голові Білогородської сільської ради/ПІБ керівника – ЗУЄВУ МАКСИМУ АНАТОЛІЙОВИЧУ)
- Від кого (прізвище, ім’я, по-батькові, індекс, повна поштова адреса заявника, № телефону).
- Вид звернення (заява(клопотання), скарга або пропозиція)
Далі йде загальний текст звернення, де чітко і ясно має бути викладена суть порушеного питання або проблеми, який, як правило, складається за наступною схемою:
- вступна частина, де зазначаються підстава звернення, обставини, які стали причиною для звернення;
- мотивувальна частина, де вказується обґрунтування або основні питання, порушені в зверненні;
- результативна частина, де слід вказати мету звернення і очікуваний результат розгляду звернення;
- далі потрібно навести перелік документів (або копій документів), якщо ви додаєте їх до листа;
- письмове звернення обов’язково підписується особою (особами), що звертається з проставлянням дати подання звернення.
- для розгляду електронного звернення електронний підпис не вимагається.
ЗАКОН УКРАЇНИ «Про статус депутатів місцевих рад»
Стаття 12. Розгляд депутатом місцевої ради пропозицій, заяв і скарг громадян
- Депутат місцевої ради розглядає пропозиції, заяви і скарги громадян, які надійшли до нього, вживає заходів до їх своєчасного, обґрунтованого вирішення; вивчає причини, які породжують скарги громадян, і вносить свої пропозиції щодо їх усунення до органів місцевого самоврядування, до місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій, об’єднань громадян; систематично веде прийом громадян.
- Депутат місцевої ради може направляти одержані ним пропозиції, заяви і скарги до відповідних органів, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, об’єднань громадян, якщо вирішення питань належить до їх повноважень, які зобов’язані розглянути їх відповідно до закону і про результати повідомити заявника, а також депутата місцевої ради.
- Депутат місцевої ради в межах своїх повноважень здійснює контроль за розглядом відповідними органами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, органами об’єднань громадян надісланих ним пропозицій, заяв, скарг виборців.
ПРИКЛАД ФОРМИ
(електронне звернення) – СКАЧАТИ
Форма для подання електронних звернень громадян до
Державної служби України з питань праці
Установа |
Державної служби України з питань праці
01601, м. Київ, вул. Десятинна, 14 |
Електронне звернення* |
Індивідуальне Колективне
(Необхідне відмітити) |
Прізвище, ім’я, по батькові |
|
Місце проживання громадянина (заявника) |
|
Вид звернення:
Пропозиція (зауваження), заява (клопотання), скарга,** прохання чи вимога (Необхідне відмітити) |
|
Зміст звернення |
(Суть порушеного питання, зауваження, заяви, скарги, прохання чи вимоги). |
Дата подачі електронного звернення |
|
Прошу надати відповідь у визначений законом термін. Відповідь надати: |
Електронна поштова адреса, або відомості про інші засоби зв’язку із заявником (контактний номер телефону) |
(Вказати e-mail) |
Підпис заявника (у разі наявності електронного цифрового підпису) |
|
*Примітка: звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями
** Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги, викладені відповідно до вимог статті 3 Закону України «Про звернення громадян».
Пропозиція (зауваження) – звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.
Заява (клопотання) – звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання – письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.
Скарга – звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб.